Προβολή της ταινίας ''ΚΟΝΤΡΑΜΠΑΝΤΟ. Αναζητώντας τη Μέλπω'' της Βουβούλας Σκούρα στην Ταινιοθήκη

 

Η εταιρεία τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών FILM51OCEANS σας προσκαλεί στην προβολή της ταινίας "ΚΟΝΤΡΑΜΠΑΝΤΟ. Αναζητώντας τη Μέλπω" της Βουβούλας Σκούρα την Παρασκευή 7/4 στις 6 το απόγευμα στην Ταινιοθήκη.

Ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας 70’, όπου παρουσιάζεται η ζωή και η έκφραση της σύγχρονης ποιήτριας και μυθιστοριογράφου Μέλπως Αξιώτη, μέσα από την ανάλυση του ψυχιάτρου Σπήλιου Αργυρόπουλου. Από τη Μύκονο….στο Παρίσι και το Βερολίνο…..Μια ταξιδιώτισσα στις γειτονιές του κόσμου….μια γυναίκα που έχει ζήσει διάφορα πολιτικά γεγονότα, επώδυνες εμπειρίες, απώλειες, φυγές, εξορίες……. Γιατί συνάντηση....σημαίνει αναζήτηση......

Η ταινία έγινε με τη συγχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Πριν από την προβολή της ταινίας η καθηγήτρια Μαρία Κακαβούλια, Λέκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, θα κάνει μια σύντομη παρουσίαση της Μέλπως Αξιώτη.

Εισιτήρια: https://tickets.tainiothiki.gr/#/spectacle/553

Είσοδος ελεύθερη για φοιτητές/σπουδαστές. 

Aπόσπασμα από την Ομιλία της Έλενας Χαμαλίδη, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου. στην πρεμιέρα της ταινιας ‘’ΚΟΝΤΡΑΜΠΑΝΤΟ Αναζητώντας τη Μέλπω’’ της Βουβούλας Σκούρα.

"Μετά την Αντνάν και τον Joyce, στην τελευταία της ταινία για τη Μέλπω Αξιώτη, η εικαστική προσέγγιση και η σκέψη της Σκούρα συναντώνται με τον ποιητικό λόγο, αλλά και τον ποιητικό τόπο και χρόνο που ορίζουν οι αγώνες και οι συγκρούσεις μεταξύ της καλλιτεχνικής και της πολιτικής πρωτοπορίας του 20ού αιώνα.

Ήδη από τον τίτλο (Κοντραμπάντο, το ποιήμα που γράφτηκε στο Βερολίνο το 1959) γίνεται σαφής ο αισθητικός προσανατολισμός της σκηνοθέτιδας, τον οποίο επιβεβαιώνουν τόσο η φιλμική γραφή της όσο και η επιλογή των αποσπασμάτων του ποιητικού, κειμενικού λόγου της Αξιώτη: η Σκούρα στέκεται με την πλευρά των καλλιτεχνικών πρωτοποριών.

Η Αξιώτη, η γυναικεία της φιγούρα, εμφανίζεται στην ταινία περιπλανώμενη στο σύγχρονο αστικό τοπίο πόλεων στις οποίες έζησε εξόριστη, στο Παρίσι και το Βερολίνο, αλλά και στους αγαπημένους τόπους της πατρίδας.

“και οι νέοι καιροί εφρόντιζαν να διώχνουν στοργικά τους διαβάτες”:

Η Βουβούλα Σκούρα μέσα από το φακό της αναζητά τη Μέλπω σχεδιάζοντας με τα πλάνα της ένα οδοιπορικό στο σύγχρονο, παγκοσμιοποιημένο, αστικό τοπίο του Παρισιού και του Βερολίνου. Το φιλμ, ποιητικό, είναι ασπρόμαυρο, βέβαια, με ελάχιστες εξαιρέσεις.

Κυριαρχούν στιγμιότυπα σε σταθμούς (μετρό, σιδηροδρομικοί, λιμάνια) και μεταμοντέρνα ΜΝΗΜΕΙΑΚΑ κτίρια, μεγαθήρια, κτίρια τραπεζών, η μεταγενέστερη Defense, παράλληλα με τις αναφορές στην τέχνη, στο Museumsinsel του Βερολίνου, αλλά και την Deutsche Kinemathek. Μνημειακά κτίρια και μνημεία, επίσης: η ιστορία, η διάσταση της μνήμης αποκτούν μορφή εξίσου μέσω της αρχιτεκτονικής των μνημείων: στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής, στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος στο Βερολίνο, απέναντι από το Reichstag…

Το μοντάζ κειμένου και εικόνας, ωστόσο υπονομεύει την γραμμική/χρονολογική παρουσίαση της πορείας της Μέλπως που υπαινίσσονται οι τίτλοι των ενοτήτων. Το γνώριμο ύφος του φιλμικού κολλάζ της Σκούρα με το σουρεαλιστικό αποτύπωμα, και ο ποιητικός λόγος, στίχοι από το Κοντραμπάντο, επανέρχονται σε διάφορα σημεία για να μας θυμίσουν την κυκλική πορεία της μνήμης. "

Bουβούλα Σκούρα

Σπούδασε Γραφικές Τέχνες στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Αθηνών [A.T.I.]. Έζησε στο Λονδίνο. Παρακολούθησε μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης [1970] και Mεταπτυχιακό μάθημα για βίντεο στο Middlesex Polytechnic [1988]. Πολλά χρόνια ασχολείται με τις πειραματικές τεχνικές στη φωτογραφία, στα φιλμ και τα βίντεο. Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε Διεθνή Φεστιβάλ και Πανεπιστήμια σε περισσότερες από πενήντα πόλεις.

0 comments