Του Χρήστου Χριστόπουλου,
Με λένε Χρήστο, είμαι 22 χρόνων και είμαι από τους πιο στερεοτυπικούς Χάφλπαφ που θα συναντήσετε ποτέ στη ζωή σας. Ο προστάτης μου είναι σκύλος και το ραβδί μου είναι από ιτιά με χορδή από καρδιά δράκου. Ευτυχώς όλα αυτά τα είχα βρει πριν την κυκλοφορία της πρώτης ταινίας Fantastic Beasts, αλλιώς δεν ξέρω αν θα τα μοιραζόμουν μαζί σας με τόσο ενθουσιασμό. Βασικά, για να είμαι απολύτως δίκαιος δεν ξέρω αν ισχύει αυτό· τον περασμένο Χειμώνα κάθισα πάλι και έκανα μαραθώνιο όλη την αρχική σειρά ταινιών του Χάρι Πότερ (η κατάταξη από το χειρότερο στο καλύτερο είναι 6, 2, 5, 7, 1, 7 μέρος 2, 4, 3) και έβρισκα μέσα μου τον ίδιο ενθουσιασμό που είχα και μικρός κάθε φορά που άκουγα την εξαιρετική μουσική του John Williams. Πριν λίγες μέρες όμως, που ανακοινώθηκε η κυκλοφορία της τρίτης ταινίας στη spin off σειράς Fantastic Beasts, με υπότιτλο The Secrets Of Dumbledore , το μόνο που κατάφερα να νιώσω είναι απάθεια. Απάθεια συνοδευόμενη από μια σιγουριά ότι θα είναι ακόμα χειρότερη από την (ήδη πολύ κακή) προηγούμενη. Πως γίνεται σε 4 μόλις χρόνια, ο ενθουσιασμός για το σύμπαν του Χάρι Πότερ να έχει μετατραπεί σε ένα βαριεστημένο ανασήκωμα των ώμων;Η απάντηση νομίζω βρίσκεται 9 χρόνια πίσω, τον Δεκέμβριο του 2012 που έκανε πρεμιέρα στον κινηματογράφο η ταινία «Χόμπιτ: Ένα Αναπάντεχο Ταξίδι». Για την ιστορία, να παραθέσω ότι η τριλογία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών κατατάσσεται ανάμεσα στις αγαπημένες μου ταινίες όλων των εποχών. Η πρώτη ταινία (όσο βαρετή και τραβηγμένη από τα μαλλιά και αν ήταν στο, αχρείαστο, 3ωρο της) δεν ήταν το χειρότερο πράγμα που έχω δει ποτέ, σίγουρα όμως ήταν μια τεράστια απογοήτευση συγκριτικά με τις υψηλές προσδοκίες που είχα. Μέχρι το τέλος της τριλογίας είχα καταλάβει ότι το Χόλιγουντ δε θεωρεί ιερά τα ίδια πράγματα με εμένα. Για τους παλαιότερους αυτή η συνειδητοποίηση ήρθε με τη δεύτερη τριλογία του Πόλεμου των Άστρων, για μένα ήταν το Χόμπιτ. Κατάλαβα επιπλέον ότι οι εταιρίες παραγωγής δεν έχουν ιδέα πως να συνεχίσουν ένα φραντσαιζ.Η περίπτωση του Fantastic Beasts δε διαφέρει πολύ από αυτή του Χόμπιτ. Και στα δυο πρίκουελ, η πρώτη ταινία δεν ήταν απαραίτητα κακή. Είχαμε πάει παρέα 10 ατόμων να τη δούμε και άρεσε ακριβώς στους μισούς, ένα τέλειο 5/10. Η πλοκή δεν ήταν τίποτα τρομερό, η υποκριτική ήταν απολύτως αποδεκτή (με εξαίρεση τον Eddie Redmaine στον πρωταγωνιστικό ρόλο) και σχεδόν όλα τα τεχνικά κομμάτια (ειδικά εφέ, ηχοληψία, κοστούμια, κτλ.) ήταν εντυπωσιακά. Παρ’όλα αυτά, οι υπόλοιποι 5 που δε μείναμε ικανοποιημένοι σκεφτόμασταν για την ταινία το ίδιο πράγμα, κάτι στο οποίο συμφώνησαν και οι υποστηρικτές της: δεν είχε τη «μαγεία» του Χάρι Πότερ! Περίεργο, σωστά; Πως γίνεται, ενώ οι συντελεστές από ταινία σε ταινία έχουν μείνει σχεδόν οι ίδιοι, να χάνεται η μαγεία μεταξύ των φραντσάιζ;
Θα μπορούσαν να ευθύνονται καθαρά κινηματογραφικοί λόγοι. Είτε η έλλειψη ενός χαρισματικού πρωταγωνιστή (ο Redmayne φαίνεται να έχει έναν μόνο τρόπο να «παίζει» τον νευρικό, έξυπνο, αλλά με χαμηλές κοινωνικές δεξιότητες πρωταγωνιστή και μετά από 3 χρόνια καριέρας είχε καταντήσει κουραστικό), είτε οι απότομες αλλαγές τόνου, είτε η τρομερά ασθενής και μη συνταρακτική πλοκή που με πολύ φίλερ κατάφεραν να φτάσουν στις 2 ώρες. Πολλές ταινίες βέβαια προκαλούν περισσότερο ενθουσιασμό με πολύ λιγότερα. Θα μπορούσε πάλι να ευθύνεται το γεγονός ότι πλέον το κοινό που ανέθρεψαν οι ταινίες του Χάρι Πότερ έχει μεγαλώσει πολύ για να απολαύσει πια μια τέτοια είδους ταινία. Κοιτώντας γύρω μου βέβαια κατά τη διάρκεια της προβολής της νέας ταινίας της Μάρβελ θα κατάρριπτα και αυτό το επιχείρημα. Όχι, αισθάνομαι πως η έλλειψη «μαγείας» οφείλεται στο πόσο ξεκάθαρο ήταν ότι το στούντιο δεν ενδιαφερόταν πια για την ποιότητα του προϊόντος του.
Το «Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος» κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2001, δεχόμενο διθυραμβικές κριτικές και αποδείχθηκε πλέον κερδοφόρο για το στούντιο εισπράττοντας 1 δις δολάρια παγκοσμίως. Μια γενιά παιδιών απέκτησε τον δικό της ήρωα με αυτήν την ταινία και αυτό όχι λόγω των ειδικών εφέ ή λόγω του γεγονότος ότι η ιστορία λαμβάνει χώρα σε σχολείο, αλλά λόγω του πάθους που διείπε ολόκληρο το φραντσάιζ. Άπειρα βίντεο υπάρχουν στο διαδίκτυο που φανερώνουν την αγάπη των συντελεστών, από χιλιοβραβευμένα μεγαθήρια της υποκριτικής που ερμηνεύουν χαρακτήρες παιδικού βιβλίου με την ίδια σοβαρότητα που προσεγγίζουν Σαίξπηρ, μέχρι τους προπ μάστερς που προσέχουν την παραμικρή λεπτομέρεια ώστε να έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το σενάριο των ταινιών Fantastic Beasts, φαίνεται λες και η J. K. Rowling προσπαθεί απλά να γεμίσει τα κουτάκια που νομίζει πως χρειάζονται για να γραφτεί μία επιτυχημένη ιστορία. Η προσθήκη στοιχείων από την αρχική σειρά ταινιών που δεν επιχειρούν καν να βγάλουν νόημα και απλά υπάρχουν για την αναγνωρισιμότητα κάνει ακόμα πιο διαυγή τα κίνητρα των δημιουργών. Τον Δεκέμβριο του 2012, η Warner Brothers πήρε τα λάθος μαθήματα από την επιτυχία του Χόμπιτ. Πρικουελ = μεγαλύτερο κέρδος, ας στραγγίξουμε άλλο ένα κινηματογραφικό σύμπαν που μας ανήκει. Μετατροπή 1 βιβλίου σε 3 ταινίες = μεγαλύτερο κέρδος, ας βάλουμε στο κινηματογραφικό κρεβάτι του Προκρούστη ένα εικονικό σχολικό βιβλίο του Χόγκουαρτς μέχρι να μας δώσει 5 (!) ταινίες. Αναφορά στις παλαιότερες επιτυχίες του ίδιου φραντσαίζ = μεγαλύτερο κέρδος, ας επινοήσουμε ένα μπακστόρι για τη Ναγκίνι που κανείς δε ζήτησε, δε «δίνει» τίποτα στον χαρακτήρα και απλά προσθέτει παραπάνω ανούσιο φίλερ στην ταινία. Απ’ ότι φαίνεται όμως από την πτώση σε εισπράξεις που παρουσίασε η δεύτερη ταινία, το κοινό έχει λάβει και αυτό ένα μάθημα…



0 comments