The Half Of It (2020) “Μα τι είναι αυτό που το λένε αγάπη;”

 Της Έλενας Μαρκοπούλου,

 "I Always Thought That There Was Only One Way To Love. One Right Way."

 Το 2004, Η Alice Wu έκανε το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με την μεγάλου μήκους ταινία Saving Face. Μια ρομαντική δραματική κομεντί με επίκεντρο την Wilhelmina, μια νεαρή χειρουργό Αμερικανικής και Κινεζικής καταγωγής, την ανύπαντρη και έγκυο μητέρα της και τη χορεύτρια κοπέλα της (Wilhelmina). Ήταν η πρώτη Χολυγουντιανή ταινία με επίκεντρο Chinese- American χαρακτήρες από το 1993. Η ταινία είχε θεματικές το Ανατολικό-Ασιατικό κόνσεπτ του “save face”, στερεοτυπικές εκπροσωπήσεις Chinese American χαρακτήρων στον κινηματογράφο και την ασυμβίβαστη σχέση μεταξύ της ομοφυλοφιλίας και της Κινεζικής κουλτούρας. Με αυτήν την ταινία, η οποία ήταν κάτι περισσότερο από πρωτοποριακή για τα δεδομένα των early aughts, καθώς αντιμετωπίζει την κλειστή ομοφυλοφιλία της Wilhelmina και την περίπλοκη σχέση της με την μητέρα της με ρεαλισμό και σεβασμό, κάποιος θα φανταζόταν ότι ήταν μόνο η αρχή για την Wu. Δεκαέξι χρόνια μετά, η Wu ξανασυστήνεται στο κοινό, ένα κοινό που ήταν πολύ μικρό ίσως και αγέννητο για να έχει ζήσει και να θυμάται το legacy της πρώτη της ταινίας, με το The Half Of It. Αν κάτι ξέρει να κάνει καλά η Wu, είναι πως να απευθυνθεί στην εκάστοτε γενιά.

To The Half Of It είναι μία σύγχρονη coming-of-age ιστορία, τύπου Σιρανό Ντε Μπερζεράκ, με πρωταγωνίστρια την νεαρή Έλλη (Leah Lewis), τον Πόλ (Daniel Diemer) και την Άστερ (Alexxis Lemire). Η Έλλη Τσου μένει μαζί με τον μπαμπά της στη μικρή πόλη του Squahamish. Δεν έχει φίλους και όταν δεν γράφει τις εργασίες των συμμαθητών της επί πληρωμή, περνάει τις ώρες της δουλεύοντας στον τοπικό σταθμό του τρένου στο πόστο του πατέρα της. Ζει απομονωμένη από τους συνομηλίκους της και αντιμετωπίζει κάζουαλ ρατσισμό λόγω της καταγωγής της και του ονόματός της σε καθημερινή βάση. Η Έλλη έχει ένα μυστικό, είναι ερωτευμένη. Ο Πολ Μάνσκι είναι συμμαθητής και ο συμπαθητικός himbo του χωριού. Γλυκός, άκακος, ειλικρινής, συμβατικά όμορφος με έναν ιδιαίτερο τρόπο και κυρίως τραγικός στην έκφραση των συναισθημάτων του με τις λέξεις. Ο Πολ είναι ερωτευμένος. Εδώ μπαίνει η Έλλη η οποία έχει ανάγκη από χρήματα και άμεσα. Όσο ανάγκη έχει ο Πολ στο πως να “μιλήσει” στην Άστερ. Ναι, δεν είναι ερωτευμένος με την Έλλη, αλλά με την Άστερ Φλόρες. Η Άστερ, είναι το όμορφο κορίτσι. Κόρη του Διακόνου της τοπικής εκκλησίας, δημοφιλής, και σε σχέση με τον αντίστοιχα δημοφιλή και ευκατάστατο Τρίγκ. Το κόλπο τους αλά Σιρανό ντε Μπερζεράκ πιάνει και ανοίγει ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ Πολ και Άστερ. Μόνο που στην πραγματικότητα η Άστερ συνομιλεί με την Έλλη, η οποία είναι πίσω από τα γράμμα τα ως Πολ. Ο Πολ και η Έλλη έχουν αρχίσει και δένονται καλλιεργώντας μία απρόσμενη αλλά όμορφη φιλία. Ο Πολ την νοιάζεται και την καταλαβαίνει με έναν τρόπο που ούτε ο ίδιος της ο πατέρας δεν καταφέρνει. Την υπερασπίζεται απέναντι στους κομπλεξικούς του σχολείου, και μεσολαβεί με τον μπαμπά της προκειμένου να τον βοηθήσει να “δει” πραγματικά την κόρη του. Εκείνη τον καταλαβαίνει με τον δικό της κυνικό τρόπο. Βλέπει σε εκείνον να αντικατοπτρίζεται η δική της μοναξιά. Παρόλο που εκείνος ανήκει σε μια μεγάλη οικογένεια, είναι εξίσου μόνοι. Έχει ένα τυφλό σημείο σχετικά με την Έλλη και αυτό είναι το μυστικό της. Πως και εκείνη είναι κρυφά ερωτευμένη με την Άστερ Φλόρες. Τα αισθήματά της δυναμώνουν όσο συνομιλούν και εκείνη κρύβεται πίσω από το προσωπείο του Πολ. Στην αρχή η Έλλη το κάνει μόνο για τα λεφτά και γιατί θέλει να έρθει πιο κοντά στην Άστερ, πάντα από απόσταση ασφαλείας. Όμως αρχίζει να νοιάζεται πραγματικά για τον Πολ, τον συμπαθεί και τον αγαπάει πλέον.


Είναι και οι δύο ερωτευμένοι με την ίδια κοπέλα. Και εδώ υπάρχει πρόβλημα. Είναι ένα όχι τόσο κλασικό ερωτικό τρίγωνο από όλες τις απόψεις. Ας βάλουμε λίγο στην άκρη την προφανή ειδοποιό διαφορά που είναι η σεξουαλικότητα της Έλλης, γιατί δεν είναι αυτό το επίκεντρο. Έχουμε συνηθίσει ετερόφυλα ερωτικά τρίγωνα, δύο άντρες να διεκδικούν μία γυναίκα μέχρι να “πέσει”, λες και είναι πύργος Τζένγκα, και να υποκύψει στο ερωτικό κάλεσμα ενός από τους δύο. Αντίστοιχα, έχουμε δει δύο γυναίκες να ξεμαλλιάζονται προκειμένου να κερδίσουν την καρδιά του ίδιου άντρα. Έχει γίνει άπειρες φορές το γνωρίζουμε, είμαι σίγουρη πως μπορείτε να φέρετε στο νου σας δεκάδες τέτοιες ταινίες. Είναι μια φόρμα δοκιμασμένη και πετυχημένη. Τόσο πετυχημένη που πλέον δεν έχει να προσφέρει ουσία. Το ερωτικό τρίγωνο είναι ένα είδος trope που συχνά οδηγεί την πλοκή. Είναι πλέον φανερά προβλέψιμο. Πρέπει να ανατραπεί δημιουργικά. Αυτό έχει καταφέρει να κάνει και πετυχημένα κατά τη γνώμη μου η Wu. Σε πρώτο πλάνο, δουλεύει με τρεις diverse χαρακτήρες, τόσο προς το φύλο, την φυλή αλλά και την σεξουαλικότητά τους. Μιλάμε για παιδιά ηλικίας Λυκείου. Κάποιοι από αυτούς γνωρίζουν για την σεξουαλικότητά τους, κάποιοι δεν αμφέβαλαν ποτέ, και άλλοι δεν είναι σίγουροι. Δίνει σε όλους του χαρακτήρες χώρο και αέρα να αναζητήσουν τις απαντήσεις τους. Ο τρόπος με τον οποίο ανατρέπει ουσιαστικά το trope είναι και ο λόγος για τον οποίο θέλησαν να γράψω αυτό το κείμενο. 

Πραγματεύεται την αγάπη, όχι μόνο την ερωτική έλξη. Τα stakes είναι πιο ψηλά από οποιαδήποτε ρομαντική κομεντί. Δεν σε νοιάζει ποιος θα κερδίσει το κορίτσι στο τέλος γιατί όλοι χαμένοι θα βγουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.. Διακυβεύεται ο έρωτας της Έλλης, ο έρωτας του Πολ, η φιλία της Έλλης και της Άστερ, και η φιλία της Έλλης και του Πολ. Έτσι μπάχαλο που τα κάνανε, ρισκάρουν να χάσουν ο ένας τον άλλον. Δεν είναι ανταγωνιστές γιατί μέσα από μία τέτοια κατάσταση δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι.


Θέλω να πιστεύω πως παρά το spoiler του ποιος θα πάρει το κορίτσι θα επιλέξετε να δείτε την ταινία. Για την εμπειρία, την παρέα και την καθαρτική επίλυση των συναισθημάτων. Το The Half of It είναι επισήμως ένα από τα go-to comfort movies μου. 

Γιατί ο έρωτας είναι μόνο το μισό της υπόθεσης.

0 comments