Το «RAN», μια από τις πιο ώριμες στιγμές του Ακίρα Κουροσάβα, ένα σχεδόν τρίωρο κινηματογραφικό έπος, ήρθε για να φέρει το χάος (εξ’ ου και ο τίτλος) στην μεγάλη οθόνη.
Ο Χιντετόρα, ο γηραιός αυτοκράτορας αποφασίζει να μοιράσει την γη του στους τρεις γιους του με σκοπό να διατηρηθεί η ισορροπία μέσα στο βασίλειό του, και τότε είναι που ξεκινάει η απόλυτη καταστροφή. Η οικογένεια γίνεται μικρογραφία μιας κοινωνίας που διαλύεται: η προδοσία, η φιλοδοξία και η δίψα για κυριαρχία ξεγυμνώνουν το πολιτικό σύστημα, φανερώνοντας την αλήθεια ότι η βία δεν είναι παρέκκλιση αλλά δομικό στοιχείο κάθε εξουσίας. Μια πραγματεία για την ανθρώπινη μοίρα για την αλαζονεία και για την παράνοια που μπορούν να επιφέρουν οι πράξεις των ανθρώπων. Ο Κουροσάβα δανείζεται τον Σαίξπηρ για να μιλήσει για κάτι πανανθρώπινο: την αδυναμία μας να συγκρατήσουμε τον κόσμο από την κατάρρευση.
Η ταινία είναι ένα εικαστικό αριστούργημα, με το πρόσωπο του Χιντετόρα να μετατρέπεται σε μάσκα αρχαίας τραγωδίας, με τα χρώματα να χορεύουν στο πανί. Η χρήση του χρώματος είναι καθοριστική. Τα λάβαρα, οι πανοπλίες και τα κοστούμια δεν λειτουργούν μόνο ρεαλιστικά αλλά συμβολικά. Ο κάθε γιος του Χιντετόρα ταυτίζεται με ένα χρώμα — κόκκινο, μπλε, κίτρινο — που λειτουργεί σαν οπτικός οδηγός για τον θεατή μέσα στο χάος της μάχης. Η mise-en-scène του Κουροσάβα είναι αυστηρά γεωμετρική. Οι στρατοί κινούνται σαν ζωντανές μάζες μέσα στο τοπίο, όχι ως μεμονωμένοι χαρακτήρες αλλά ως σχήματα που μεταβάλλονται. Οι κάμερες τοποθετούνται μακριά, σε σταθερά σημεία, ώστε το πεδίο μάχης να μοιάζει με σκηνή θεάτρου. Όταν η βία ξεσπά, η κάμερα δεν την ακολουθεί ρεαλιστικά· την παρατηρεί από απόσταση, δίνοντας στην καταστροφή σχεδόν αφηρημένη, μεταφυσική διάσταση
Ο Κουροσάβα παίρνει μια κρίσιμη απόφαση μέσα από την ταινία του - να κινηματογραφήσει την αδυναμία του ανθρώπου να αντισταθεί στο χάος, ένα διαγενεακό, διαχρονικό χαρακτηριστικό που αποτελεί συλλογικό βίωμα της κάθε εποχής, είναι η πιο αναγνωρίσιμη όψη της ιστορίας μας. Η καταστροφή από ανθρώπινα χέρια, είναι γεγονός, συμβαίνει εδώ και τώρα σε κάθε γωνιά της Γης και αποτελεί ίση ευθύνη να την σταματήσουμε.
0 comments