Του Μπάμπη Στεβή,
Είμαι σίγουρος ότι ξέρετε ήδη την ιστορία που μιλάει για έναν κακάσχημο κωδωνοκρούστη, μια πανέμορφη τσιγγάνα, έναν γενναίο λοχαγό και ένα πανούργο δικαστή. Αν δεν την γνωρίζετε αφήστε με να σας την διηγηθώ όπως την είδα και την διάβασα.
Η ταινία η Παναγία των Παρισίων παραγωγής της Ντίσνεϋ, όπως και το βιβλίο με τον ίδιο τίτλο του Βίκτωρ Ουγκό μιλάνε για μια ιστορία στο Παρίσι του μεσαίωνα. Έχουμε τον κωδωνοκρούστη Κουασιμόδο μόνιμο υπηρέτη του αφέντη του Φρόλου, ενός πανούργου δικαστή που θέλει να αφανίσει τους τσιγγάνους. Ενάντια στον Φρόλο βρίσκουμε την Εσμεράλδα, μια τσιγγάνα με τεράστια προσωπικότητα που στο πλευρό της έχει τον λοχαγό Φοίβο, έναν όμορφο νέο που αντιτάσσεται στον Φρόλο και προστατεύει την Εσμεράλδα από τον Φρόλο. Η ταινία, μιας και είναι της Ντίσνεϋ, δεν μπορεί παρά να έχει όμορφο τέλος, χαρούμενη πλοκή και αρκετές συγκινήσεις, και αυτό είναι κατανοητό και αναμενόμενο από μια τέτοιου είδους ταινία οι οποίες ακόμα καταφέρνουν να κάνουν να κλαίω σαν μικρό παιδί. Ωστόσο το βιβλίο έχει μια διαφορετική ιστορία να πει.
Τα πρόσωπα και στις δύο ιστορίες είναι παρόμοια με μόνη διαφορά τον Φοίβο. Στο έργο πρεσβεύει ό,τι είναι καλό, αθώο και δίκαιο, είναι παράδειγμα προς μίμηση και όλοι τον συμπαθούν. Στο βιβλίο από την άλλη εμφανίζεται σαν κομμάτι του προβλήματος, ερωτεύεται την Εσμεράλδα αλλά δεν την θέλει πραγματικά, την εκμεταλλεύεται όσο μπορεί και όταν τα πράγματα σκουραίνουν εκείνος γίνεται άφαντος, κάνει πως δεν την γνωρίζει και παντρεύεται άλλη γυναίκα. Επίσης έχουμε τον Φρόλο όπου στην ταινία παρουσιάζεται σαν δικαστής αλλά στο βιβλίο είναι αρχιδιάκος, θρησκευτικό αξίωμα στην Παναγία των Παρισίων. Ίσως αυτό να εξυπηρετεί την πλοκή της ταινίας, ωστόσο προτιμώ την εκδοχή του βιβλίου καθώς σαν άθρωπος της εκκλησίας ο Φρόλος είναι σε μια συνεχή διαμάχη με τον εαυτό του . Από την μια θέλει να καταστρέψει την μάγισσα Εσμεράλδα, ενώ από την άλλη την θέλει όσο τίποτα στον κόσμο. Η ίδια η Εσμεράλδα δεν φαίνεται να έχει ιδιαίτερες διαφορές στην ταινία και στο βιβλίο, μισεί απεγνωσμένα τον Φρόλο και αρνείται πεισματικά κάθε βοήθεια που της προσφέρει, γίνεται φίλη με τον Κουασιμόδο ενώ ταυτόχρονα ο ένας βοηθάει τον άλλον. Όσο για την σχέση Εσμεράλδας και Φοίβου , όπως είπα και πιο πάνω, στην ταινία παρουσιάζεται ιδανική, μια όμορφη κοπέλα ερωτεύεται έναν όμορφο λοχαγό και όλα πάνε τέλεια, ωστόσο στο βιβλίο η Εσμεράλδα είναι τυφλά ερωτευμένη με τον Φοίβο δίχως να βλέπει τα σημάδια ότι ο ίδιος την έχει ξεγράψει ολοκληρωτικά.
Με τα παραπάνω αναλύσαμε τα κεντρικά πρόσωπα της ταινίας, στο βιβλίο βέβαια εμφανίζονται ακόμα δέκα , με δεκαπέντε άτομα που ωστόσο έχουν τριτο-τέταρτους ρόλους οπότε δεν μου έκανε εντύπωση που δεν συμπεριλήφθηκαν. Η πλοκή είναι παρόμοια και στις δύο ιστορίες με μερικές βασικές διαφορές. Αρχικά στην ταινία βλέπουμε αρκετά συγκεχυμένα γεγονότα τα οποία υπάρχουν στο βιβλίο, απλώς παρουσιάζονται με διαφορετικό τρόπο ή σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, ωστόσο κάτι τέτοιο είναι φυσικό μιας η ταινία προσπαθεί να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερα γεγονότα. Μία από τις κύριες διαφορές μεταξύ των ιστοριών είναι το τέλος, δεν θα μπω σε ιδιαίτερες λεπτομέρειες μιας και δεν θέλω να το χαλάσω για κανέναν, παρόλα αυτά , όπως είναι αναμενόμενο στην ταινία έχουμε ένα χαρούμενο τέλος, ένα τέλος το οποίο το θέλουμε και μας κάνει να βλέπουμε τα πράγματα με ελπίδα. Από την άλλη μεριά το βιβλίο με άφησε άναυδο με το σκοτεινό και μακάβριο τέλος του.
Για να τα συνοψίσω, και οι δύο ιστορίες κάνουν εξαιρετική δουλεία ώστε να σου περάσουν αυτά που θέλουν να σου πουν. Και οι δύο ιστορίες μου άρεσαν εξίσου και πιστεύω ότι, παρόλες τις διαφορές τους , είναι εξαιρετικές στο θέμα της πλοκής. Αυτή τη φορά θα διαλέξω την ταινία και αυτό είναι περίεργο. Το βιβλίο είχε όπως πάντα πλούσιο περιεχόμενο ωστόσο φαινόταν να με κουράζει με τις ατελείωτες περιγραφές του και με κεφάλαια εξ ολοκλήρου αφιερωμένα στην αρχιτεκτονική. Η ταινία ωστόσο , αν και παρουσίαζε τα πράγματα πολύ ρομαντικά με έκανε να θέλω να είμαι κομμάτι της, και για αυτούς τους λόγους θα επιλέξω την ταινία ως καλύτερη ιστορία εκ των δύο.
0 comments