Ελληνικό Σινεμά : Όρνιθες και Μήλα

  Της Τατιάνας Τσεκούρα,

Εσύ, πότε ονειρεύτηκες τελευταία φορά πως πετούσες;

«Μεταμοντέρνα είναι η ταινία...μια χαρά Μπάμπη μου, μια χαρά».


Πως να γίνεις πουλί.
Μια ταινία-ντοκιμαντέρ του Μπάμπη Μακρίδη που εμπνέεται από την παράσταση «Ορνιθες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου και απ’τους συντελεστές της. Μια παράσταση που απέσπασε τις πιο αποθεωτικές κριτικές ξένου τύπου και πέταξε με αρχικό προορισμό την Επίδαυρο, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στην Νέα Υόρκη και στο St. Ann’s Warehouse του Μπρούκλιν, ύστερα επέστρεψε στη Στέγη και προσγειώθηκε στο φεστιβάλ Santiago a Mil της Χιλής. Η παραγωγή της ταινίας ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2018, με τα βασικά γυρίσματα να πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, το Ρέικιαβικ της Ισλανδίας, τις ΗΠΑ και την Αργεντινή, ενώ υπάρχουν σκηνές από τις Γαλλικές Άλπειας, το Κάιρο, το Ρίο Ντε Τζανέιρο και το Βελιγράδι. Την προσοχή μου έκλεψε η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, ο Άρης Σερβετάλης, ο Χάρης Φραγκούλης και ο Μιχάλης Σαράντης.

«Γιατί θέλεις να γίνεις πουλί;»
«Για να είμαι στον αέρα. Εκεί έχει διέξοδο...πας, πας...»
Οι “Ορνιθες” του Αριστοφάνη πραγματεύονται τη φυγή δυο ανθρώπων από την τυραννία του κόσμου στο βασίλειο του παραμυθιού.
«Γιατί φεύγει ένας άνθρωπος μακριά;»
«Από φόβο».

Από φόβο. 
Ένας ωραίο συνδυασμός άγχους & ανασφάλειας, που ακούγεται πολύ γνώριμος. Αυτό το αίσθημα πως είμαστε δέσμιοι μιας κοινωνίας για την πορεία της οποίας φέρουμε ευθύνη και από την οποία προσπαθούμε να ξεφύγουμε, είναι ένα αίσθημα που έχουμε πολύ κοντά μας. Σε μια περίοδο που οι τέχνες (στην προκειμένη περίπτωση ας εστιάσουμε στο θέατρο) , αλλά και γενικότερα ο πολιτισμός... έχουν αφεθεί να χαροπαλεύουν σε κάποια άκρη αυτής της κοινωνίας, η ταινία αυτή ουρλιάζει πως η τέχνη πηγάζει από τη ζωή, μας τραβάει κοντά της και ύστερα μας σπρώχνει πίσω σε αυτή. Με εννέα απλά βήματα, μας εμπιστεύεται το μυστικό της, για ένα είδος ελευθερίας που ίσως να μην γνώριζες πως έχουμε ανάγκη.
 

Βήμα πρώτο, σπάσε το αβγό σου.
 
 Του Γιώργου Τσιβάκη,

Τα Μήλα του Χρήστου Νίκου, ήταν μια ταινία που περιμέναμε πολύ. Υπερβολικά πολύ για να πω την αλήθεια. Από το πρώτο τρέιλερ της ταινίας, ο Άρης Σερβετάλης μας έπαιρνε από το χέρι και μας ξεναγούσε σε μια δυστοπική Αθήνα, που φλερτάρει δυστυχώς με την πραγματικότητα που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες. Πατώντας γερά πάνω στις βάσεις του -θεμελιωμένου πλέον-Greek Weird Wave, και έχοντας μια πανέξυπνη ιδέα, που αποδείχτηκε πιο επίκαιρη από ποτέ, η ταινία παίζει παράλληλα σε πολλά ταμπλό.

 


Αυτό που συμβαίνει εδώ, είναι πως έχουμε μια παγκόσμια πανδημία που προκαλεί ξαφνική αμνησία και ο Άρης ακολουθεί ένα πρόγραμμα ανάρρωσης που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους μη «αναγνωρισμένους» ασθενείς, ώστε να δημιουργήσουν νέες ταυτότητες. Η ταινία μπαίνει κατευθείαν στο ψητό, δείχνοντας μας έναν πρωταγωνιστή, για τον οποίο δεν ξέρουμε πολλά. Το μόνο σίγουρο πάντως, είναι  πως παλεύει με τα αν και τα γιατί του προσωπικού του παρελθόντος. Το ίδιο συμβαίνει και με την κοινωνία, η οποία θέλει επίσης να ξεχάσει τα λάθη και να αλλάξει σελίδα. Μάταια; Θα δείξει.


 

Δυσλειτουργικές ανθρώπινες σχέσεις, πολλά αναλογικά στοιχεία και ποικίλες μικρές αξιοσημείωτες στιγμές, χορεύουν ρυθμικά μέσα σε μια γκρίζα, αλλά συνάμα ατμοσφαιρική και (επιτηδευμένα) βίντατζ πρωτεύουσα, συνθέτοντας ένα αληθινό και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, που ίσως έπεσε εν μέρει θύμα του ίδιου του μάρκετινγκ του…

0 comments