''Days of Being Wild'' & ένα μεγάλο αντίο στο καλοκαίρι

 

Μια ωδή στο καλοκαίρι που μόλις μας αποχαιρέτησε, ξεκινώντας ένα ταξίδι στους δρόμους του Χονγκ Κονγκ της δεκαετίας του 60. Πριν τις Άγριες Μέρες του Κεκάτου, υπήρχε το «Days of Being Wild» του Wong Kar-Wai, μια ταινία που μοιάζει με πυρετώδες όνειρο. Είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του και η πρώτη φορά που ενώνει τις δυνάμεις του με τον διευθυντή φωτογραφίας Christopher Doyle. Εδώ ο Wong δημιουργεί έναν ολόκληρο κόσμο, υπογράφοντας τόσο τη σκηνοθεσία όσο και το σενάριο. Η ταινία κυκλοφόρησε το 1990 και άνοιξε τον δρόμο για μια άτυπη τριλογία, μαζί με το «In the Mood for Love» (2000) και το «2046» (2004).

Όπως κάθε ταινία του Wong Kar-Wai, έτσι και το «Days of Being Wild» απαιτεί να του παραδοθείς με υπομονή και ανοιχτή καρδιά. Αν του χαρίσεις χρόνο και σκέψη, θα σε ανταμείψει με μια εμπειρία που μοιάζει με μελαγχολικό όνειρο. Στον πυρήνα του βρίσκονται η αγάπη, η αποδοχή, η τύχη και τα αδιέξοδα των συναισθημάτων που βασανίζουν τους κυνικούς ήρωές του.

Ο Yuddy, ο γοητευτικός, νάρκισσος, εγωιστής, που μοιάζει να μην έχει νοιαστεί ποτέ για κανέναν, απεικονίζεται στις οθόνες μας από τον Leslie Cheung. Γνωρίζουμε μαζί του και την θετή μητέρα του (Rebecca Pan), η οποία είναι συνταξιούχα πόρνη και έχουν μια ιδιαίτερη σχέση αγάπης-μίσους. Γνωρίζοντας ότι η βιολογική του μητέρα τον εγκατέλειψε στην γέννα, είναι απελπισμένος να την βρει, ενώ βλέπουμε τη θετή του μητέρα να αρνείται να του δώσει οποιαδήποτε πληροφορία φοβούμενη ότι θα τον χάσει. Παρουσιάζει τον εαυτό του σαν πουλί που πρέπει να πετάξει, δεν μπορεί να μείνει στο ίδιο μέρος, δεν ξέρει πόσες γυναίκες θα αγαπήσει στη ζωή του. Το υποσυνείδητο μίσος για την γυναίκα που τον εγκατέλειψε φαίνεται στις ερωτικές σχέσεις που συνάπτει.

Γνωρίζει την Su Lizhen (Maggie Cheung) και γίνονται φίλοι του λεπτού (εγώ έλιωσα με αυτήν την σκηνή). Ενώ η σχέση τους φαίνεται να εξελίσσεται όμορφα, εκείνη του ζητά κάτι πιο σοβαρό και εκείνος της απαντά ψυχρά πως δεν ενδιαφέρεται για κάτι τέτοιο. Εκείνη, στεναχωρημένη και απογοητευμένη, γνωρίζει έναν αστυνομικό που εκτελεί τις βραδινές του βάρδιες στην περιοχή. Ο Tide είναι ένας επίδοξος καπετάνιος και την ακούει όσο εκείνη του εξιστορεί για τον χαμένο της έρωτα. Εκείνος την ερωτεύεται άδοξα και περιπλανιέται περιμένοντας ένα τηλέφωνό της, που όταν έρθει εκείνος δεν θα είναι εκεί για να το απαντήσει, επιστρέφοντας πάλι στο αδιέξοδο των συναισθημάτων και στο παράδοξο της μοίρας.

Το επόμενο ερωτικό ενδιαφέρον του πρωταγωνιστή έρχεται με την Lulu (Carina Lau), η οποία επίσης τον ερωτεύεται έντονα αλλά δέχεται την ίδια αντιμετώπιση με την Su Lizhen. Η Lulu είναι αρκετά πιο έντονη και εκδηλωτική. Σε μια σκηνή που έχει αποτυπωθεί στο μυαλό μου, γνωρίζει τον φίλο του Yuddy και εκείνος την ρωτά με τι ασχολείται. Εκείνη πολύ απλά αρχίζει και χορεύει, υπονοώντας το επάγγελμα της. Από εκείνη τη στιγμή και έπειτα εκείνος την ερωτεύεται τρελά. O Yuddy παρατά την Lulu και φεύγει για ένα ταξίδι απογοητευτικό και μοιραίο στις Φιλιππίνες για να βρει την βιολογική του μητέρα. Εκεί, παρέα του θα είναι ο Tide, ο οποίος μαθαίνουμε πως έγινε όντως καπετάνιος.

Κάθε κάδρο θυμίζει πίνακα ζωγραφικής, με τα νυχτερινά εξωτερικά πλάνα να σε βυθίζουν σε ένα κόσμο γεμάτο προσμονή. Υπάρχουν στιγμές που νιώθεις ότι εισβάλλεις στις πιο ευάλωτες στιγμές των ηρώων. Η αφόρητη ζέστη, οι στενοί χώροι, τα αμέτρητα αντικείμενα και τα κοντινά πλάνα δημιουργούν μια αίσθηση κλειστοφοβίας που σε τυλίγει από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι ανεμιστήρες που γυρίζουν ασταμάτητα σπάνε άβολες στιγμές ησυχίας, που τα συναισθήματα των χαρακτήρων μοιάζουν έτοιμα να σε καταπιούν. Η κάμερα, ο ήχος, τα φώτα, όλα συνθέτουν αυτό το παράξενο αίσθημα απώλειας, μια στιγμή που δεν θα γυρίσει πίσω, μια ευκαιρία που γλίστρησε μέσα από τα χέρια σου.

Το «Days of Being Wild» ζωγραφίζει την μοναξιά και την επιθυμία με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Όλοι οι χαρακτήρες επιθυμούν κάτι που δεν μπορούν να έχουν, ένα όνειρο που διαρκώς ξεγλιστρά. Ακόμη και η παραμικρή πιθανότητα αγάπης γίνεται η δύναμη που τους ωθεί να συνεχίσουν. Στο τέλος, βλέπουμε τον κόσμο τους να καταστρέφεται, μαζί και τους ίδιους, κάτω από το βάρος της ανεκπλήρωτης, μονόπλευρης λαχτάρας και αγάπης.

Η ταινία είναι διαθέσιμη στο Cinobo.

0 comments